Nome kommunes nettauksjon - TV-aksjonen 2024 Barnekreftforeningen

Se og by på de flotte objektene! Pengene går uavkortet til Barnekreftforeningen!

Hva skjer på Fensfeltet?

Her finner du informasjon om prosessen på Fensfeltet. Det er en liste lenger ned på siden som viser aktiviteter hver måned.

Akkurat nå jobber Nome kommune med å vurdere ulike alternativer. Denne prosessen vil vare til kommunestyret tar en endelig avgjørelse i juni 2025. Her ser du hva som skjer når:

Oversikt over utredningsprosessen - Klikk for stort bildeProsessen fra utredning til plan

Aktiviteter

• Åpent møte med utrederne (dato kommer). Her vil det bli lagt fram informasjon om foreløpige funn, metoder som brukes og det blir mulig å stille spørsmål om utredningene. Dette møtet var først varslet i oktober. Møtet er utsatt til etter feltarbeidet for å kunne gi best mulig svar.

November 2024

• Åpent møte 20.november kl 1800 (sted kommer). Universitetet i Sørøst-Norge holder verksted.

Oktober 2024

• Åpent prosjektkontor på Ulefoss senter mandag 14.oktober kl 14 - 18. Alle kan møte Fenskoordinator og utrederne for en uformell samtale.
  • Næringsminister Cecilie Myrseth og energiminister Terje Aasland besøker Nome 8.oktober.
  • Grunneiere inviteres til å svare på undersøkelse om natur, vilt og ressurser i områdene som er under utredning.
  • Det vil bli avholdt egne møter med ulike organisasjoner for å få informasjon om områdene som er under utredning. Det er sendt invitasjon til lag og foreninger som kan være aktuelle deltakere.

September 2024

• Utredningsprogram for valg av område skal være ferdig.

August 2024

• Åpent møte 28.august kl 18 i kommunestyresalen. Gruveselskapene stiller opp for å fortelle om sine planer og det er mulig å komme med spørsmål og innspill.  Åpent for alle.
  • Kommunen og utrederne jobber med utredningsprogram for utredninger og kunnskapsinnhenting.

• Naturkartlegginger.
  • Eget brev til grunneierne sendes fra kommunen.

Juni 2024

• Oppstart naturkartlegginger etter vedtak i kommunestyret 11.juni og formannskapet 25.juni.
  • Formannskapet vedtok siste areal for utredning. Se saksdokumenter her
  • Informasjonsmøte onsdag 12.juni. Tema: Kommunestyrets vedtak 11.juni.
  • Kommunestyrets møte 11.juni, se saksdokumenter her

• Kommunen forhandlet ferdig avtale med rettighetshaverne.
  • Saken ble lagt fram for kommunestyret i møte 11.juni. Saksdokumenter ser du her.
  • Kommunen besøkte gruve i Østerrike for å undersøke hvordan gruvedrift foregår der.

Mars 2024

• Bærekraftråd, møteserie.
  • Tema: Hva skjer med Nome ved plassering av en grønn mineralpark, og hva må vi vite og tenke på?
  • Bærekraftråda har gitt sine tilbakemeldinger til Nome kommune.
  • Bærekraftråd er i forkant av formell planprosess og gir kunnskap til videre arbeid.

• Bærekraftråd oppstart.

• Nyvalgt ordfører møter rettighetshaverne på Fensfeltet.
  • Møte i MIN Tenketank (Mineraler i Nome).

Desember 2023

• Kommunestyret vedtak: Nome kommune skal samarbeide med rettighetshaverne om plan for grønn mineralpark.
  • Grønn mineralpark skal være en sirkulær næringspark hvor målet er fra utvinning til gjenvinning.
  • En sirkulær mineralpark skal redusere behov for deponi og øke graden av gjenvinning samtidig som mineralene skal utnyttes best mulig.
  • Saksdokumenter ser du her.