Translate

Viktig melding

Adresser og vegnavn

Et godt adressesystem skal sørge for at alle på en lett og forståelig måte kan finne frem til steder og bygninger. Godt adressesystem er vesentlig for eksempel ved utrykninger og distribusjon av varer og post.

Du kan få tildelt adresse på bebygd eiendom, der det ikke finnes adresse fra før, og der det er behov for flere adresser på samme eiendom. Det kan også endres adresse når det er behov for dette.

Innhold

  1. Hva gjør kommunen?
  2. Hva må jeg gjøre?
  3. Hvordan tildeles nye veger adressenavn?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva gjør kommunen?

Vi tildeler eller endrer adresse når det er behov, og senest sammen med igangsettingstillatelsen for byggetiltaket. Endring av adresse skjer normalt bare hvis den tildelte adressen er ulogisk og skaper problemer slik at det er vanskelig å finne fram. Det kan også skje hvis eiendommen har fått adkomst fra en annen veg enn tidligere. 

Vi kan utsette tildelingen når det er særlige grunner for det.  Adressen skal som regel knyttes til den vegen (eller gata) eiendommen har godkjent adkomst fra.

Vi tildeler eller endre adresser når: 

  • adkomstveg endres. 
  • nye bygg oppføres. 
  • det er vanskelig å finne fram til en adresse. 

Dersom flere boliger har samme vegadresse, blir det tildelt et bruksenhetsnummer (bolignummer) i tillegg til vegadressen. Du kan lese mer om adressemerker på kartverket sine sider. 

Kommunen sender brev til eiere med en klagefrist på 3 uker fra varselet er mottatt. 

Hva må jeg gjøre?

  • Du som er registrert eier eller fester har mulighet for å uttale deg. 
  • Din mulighet til å få endret adresse er begrenset.
  • Du kan bare klage på: 
    •  hvilken gate eller veg en bygning eller eiendom skal ha adresse til 
    • adressetilleggsnavn (navnet på eiendommen, et bygg, en institusjon, eller en kombinasjon) 
    • feil tildelt adressenummer eller bolignummer.

Hvordan tildeles nye veger adressenavn? 

  • Vi innhenter forslag til navn for den aktuelle vegen og lager utkast til navneforslag som sendes til sentral stedsnavntjeneste og språkrådet for godkjenning av skrivemåten. 
  • Når vi får tilbakemelding på skrivemåten legges forslaget ut på høring. 
  • Forslaget blir videre behandlet og vedtatt politisk av samfunnsutviklingsutvalget. Vedtaket blir kunngjort på kommunens hjemmeside og i lokale aviser. 
  • Vedtak om adressenavn kan ikke påklages. 

Hvorfor gjøres det sånn? 

Regler for adressetildeling bestemmes av matrikkellova, matrikkelforskriften og stadnamlova med forskrifter. 

Tilbakemelding