Translate

Viktig melding

Måle opp eksisterende grenser

Du kan bestille oppmåling av hele eller deler av din eiendom hvis du har uklare grenser i marka, hvis eiendommen ligger med usikre grenser i kartet eller hvis du ønsker å få markert grensepunktene på nytt. Eiendomspunkter som blir målt i marka registreres i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) med godkjente koordinater. Vi kaller dette klarlegging av grenser.

Ofte stilte spørsmål om eiendomsgrenser finner du her.

Innhold

  1. Hva må jeg gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva må jeg gjøre?

Før du bestiller bør du
  • finne frem dokumentasjonen du har over eiendommen din som beskriver grensen(e). dokumentasjonen bør du sende kommunen så vi kan se over denne før oppmøte i marka, eller du star med dokumentasjonen ved oppmøte i marka (oppmålingsforretning).
  • snakke med naboen som deler grensen før du bestiller. Det er du og naboen som skal påvise grensene som eiendomslandmåler fra kommunen skal måle inn. Er du og naboen uenige om grensen anbefaler vi at dere bruker jordskifteretten eller tingretten til å løse konflikten. Eiendomslansmåler i kommunen kan ikke avgjøre tvister.
Du bestiller ved å sende inn følgende skjema
  1. Skjema for bestilling av oppmåling.
  2. Kartutsnitt som viser grensepunkt/grensen(e) som skal måle opp.  Kartutsnitt kan du lage i web kartet til kommunen. Er du usikker på hvordan du lager kartutsnitt i web- kartet til kommunen kan du følge denne veiledningen. (PDF, 2 MB)

Sendes samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.

Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?
  • Er det flere grunneiere, må alle undertegne søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling.  
  • Signerer andre enn grunneier må en skriftlig fullmakt fra grunneier(e) levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling, med unntak av advokat. 
  • Eiendomsmeglere og byggefirmaer må ha skriftlig fullmakt for å kunne signere.  
  • Ved dødsbo må kopi av skifteattest levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling, og underskrift må være i samsvar med attesten.  
  • Dersom et firma er grunneier, må søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling undertegnes av den eller de som har fullmakt ifølge firmaattesten. Kopi av attest må levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling. 

Hva gjør kommunen?

  • Vi ser gjennom at den ikke mangler noe i bestillingen.
  • Vi finner frem dokumentasjon over grensepunkt /grensen(e) som skal måles inn og kaller inn alle som grensepunkt/grensen(e) berører til et møte i marka (oppmålingsforretning) for å rekonstruere og måle grensepunkt/grensen(e).
  • Vi måler inn og setter ned grensebolter.
  • Vi registrere de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) og sender ut beskjed når registreringen er gjennomført til de som får grensen sin endret. Du mottar en rapport over registreringen (matrikkelbrev/relevant utdrag fra matrikkelen) når arealet er flyttet og saken fullført.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 16 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet. Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som trenger ytt ligere avklaringer.

Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av grensepunkt/grensen(e) må utsettes. (PDF, 16 kB)

Hvorfor gjøres det sånn?

Regler for gjennomføring av arealoverføring bestemmes matrikkelloven og matrikkelforskriften.

Tilbakemelding