Vedtak du kan klage på
De individuelle vedtakene om takst, utskriving, fritak og ettergivelse kan det klages på. Skattyters klagerett er i alle tilfeller hjemlet i eiendomsskatteloven § 19.
Vedtak som du ikke kan klage på
De generelle vedtakene der kommunestyret trekker opp rammene for kommunens eiendomsskatteregime. De generelle vedtakene står i §§ 2, 3, 7, 10, 11, 12, 25, og gjelder blant annet reduksjonsfaktor, bunnfradrag og promillesats.
Hvem har klagerett?
Den skattekravet rettes mot, som hovedregel eieren jf eiendomsskatteloven § 19.
Hvis en leietaker etter leieavtalen skal betale eiendomsskatten, har også leietager klagerett.
Festeforhold: Fester av tomt til bolig og fritidseiendom betraktes alltid som skattemessig eier av tomta. Dvs at festeren blir debitor for skattekrav både på bygninger og grunn, og dermed klageberettiget.
Klagefrist
Du har klagerett gjennom hele takstperioden (normalt 10 år) i forbindelse med den årlige utskrivingen, men kun én gang på samme grunnlag. Klagefristen er 20. april.
Klagens innhold
- Klagen skal være skriftlig og undertegnet
- Vedtaket som påklages må identifiseres
- Det må angis hvilken endring som ønskes
- Kommunen har plikt til å bistå klagere som ber om hjelp til å sette opp klagen
Her finner du klageskjema:
Klageskjema for eiendomsskatt - PDF til utskrift (PDF, 63 kB)
Klageskjema for eiendomsskatt - word til elektronisk utfylling (DOCX, 50 kB)
Gangen i en klagesak
Klagen behandles først av sakkyndig nemnd. Dersom du får medhold, sendes vedtak til deg. Dersom det kun blir gitt delvis medhold eller ikke medhold, sendes saken videre til klagenemnda. Ved sak i klagenemnda skal ny befaring gjennomføres. Da plikter du å gi opplysninger og medvirke til befaring.
Den som klager skal gjøres kjent med og ha anledning til å uttale seg om nye opplysninger som eiendomsskattekontoret eller nemndene mottar under saksbehandlingen, så lenge disse opplysningene er av vesentlig eller avgjørende karakter.
Dersom klagenemnda konkluderer med at taksten er for lav, kan de oppjustere taksten. Vedtak fattet av klagenemnda er endelig og kan ikke påklages.
Kostnader i klagesaker
Dersom du klager og får medhold, skal du få dekt vesentlige kostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket. Dette gjelder primært utgifter til sakkyndig bistand, reise o.l., ikke ditt eget arbeid med saken. Kostnadene må ha vært nødvendige for å få vedtaket endret.
Det finnes noen unntak for dette, de er beskrevet her i forvaltningsloven § 36.
Krav om å få dekt utgifter må fremsettes innen 3 uker. Eiendomsskattekontoret avgjør krav om kostnadsdekning i første instans. Avslag på krav om kostnadsdekning kan påklages til klagenemnda.