Fakturaer til privatkunder blir sendt i følgende prioriterte rekkefølge:
- AvtaleGiro
- eFaktura
- Vipps
- Digital postkasse (Digipost eller eBoks)
- Vedlegg i en epost
Dersom ingen av disse alternativer er mulig, blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.
Utsendelsen til deg skjer til den første digitale muligheten som er tilgjengelig for kommunen.
Mer informasjon om Avtalegiro og e-Faktura
Hvordan kan jeg få fakturaer fra kommunen som avtalegiro?
Du kan velge å få fakturaer fra kommune direkte i nettbanken din som avtalegiro. Du må da opprette en avtale om avtalegiro i din nettbank eller gjennom å kontakte din bank.
Hvordan fungerer avtalegiro?
Med avtalegiro er du sikker på at fakturaen betales i tide og du slipper å tenke på forfallsdato.
Banken sørger for at regningen betales automtaisk og i tide.
Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe den.
Hvis du har avtalegiro vil du få kopi av faktura som varsel i nettbanken.
Hvordan kan jeg få e-Faktura?
Du må opprette en avtale om e-Faktura i din nettbank eller kontakte din bank. E-faktura referanse er oppgitt nederst på faktura fra kommunen. Merk at hvis du har e-Faktura avtale med kommunen vil alle fakturaer du får fra kommunen (eiendomsgebyr, SFO, barnehage, hjemmehjelp el.l) komme som e-Faktura i din nettbank.
Hvordan fungerer e-Faktura?
Det er blitt en endring i utsendelse av e-faktura, som følge av en lovendring fra 18.03.2024. Dette medfører at e-fakturaer som er lagt opp i disponenters nettbank ikke gjelder lenger (disponent er ikke nødvendigvis den som fakturaen lyder på). Oppdateringen i vårt fakturasystem (VISMA) fører til at det nå er den som er registrert som regningsmottaker i systemet som får fakturaen.
For å få opprettet e-faktura på nytt må det inngås egen avtale på betalers konto om «ja, takk til alle» hvor det oppgis hvem som kan motta e-faktura på vegne av betaler.
Denne avtalen skal signeres av kontoeier og mottaker. Dersom det foreligger vergefullmakt/fremtidsfullmakt så kan mottaker/disponent signere alene.
Kunde og/eller disponent må kontakte banken for å opprette avtale ved personlig fremmøte eller melding i nettbank.
- Med e-faktura får du ikke tilsendt fakturaen i posten.
- Du finner regningen din i nettbanken.
- Du kan velge å bli varslet på e-post eller SMS når du har fått ny faktura.
- Du kan endre beløp og forfallsdato ved behov.
- E-faktura blir ikke belastet kontoen din før du bekrefter faktura i nettbanken, mobilbanken eller med SMS.
- Du kan se fakturaen i nettbanken, og skrive den ut ved behov.
Papirfaktura og brevgiro
Alle fakturaer blir forsøkt sendt digitalt. Dersom dette ikke er mulig, blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.
Kunder med BrevGiro-avtale som mottar en vanlig faktura uten den "grønngule girodelen", kan signere på denne, legg den ved følgeseddelen og sende inn i brevGirokonvolutt. Det er viktig at fakturaen inneholder bankkontoen det skal betales fra, beløp og KID. Nets mottar og behandler fakturaer som blir sendt i BrevGirokonvolutt.
Månedlig betaling av kommunale eiendomsavgifter
Nome kommune tilbyr nå månedlig fakturering av kommunale eiendomsavgifter.
Du vil da få faktura månedlig isteden for hvert kvartal.
Du må opprette avtalegiro eller e-faktura for å kunne være med på ordningen.
Ta kontakt med oss på telefon 35 94 62 00 eller postmottak@nome.kommune.no dersom du ønsker månedlig faktura.