30.09.20 Covid-19-smitte i Nome kommune

En elev i 8. klasse ved Lunde 10-årige skole har testa positivt for Covid-19.

8. klassetrinnet (36 elever) ved skolen er satt i karantene til og med 2. oktober, på grunn av lang tid mellom symptomdebut og svar på testen. Berørte ansatte (12), samt alle som var på trening på Nome fotball G-13 mandag (13 i tillegg til berørte elever ved skolen) 21.09.20, blir også satt i karantene i samme tidsrom.

Samtlige berørte blir kontakta av kommunens smittesporingsteam, og vil bli testa så snart som mulig for å avklare smittesituasjonen. Det er uklart hvor smitten kommer fra.

SVÆRT VIKTIG!

1. Alle som er berørt, blir kontakta av kommunen! Blir du ikke kontakta, kan du leve som normalt.
  2. Det er KUN de som blir kontakta og bekrefta som nærkontakter, som er i karantene. Familiemedlemmer og de som er i samme husstand som elever eller lærere, er IKKE i karantene, og kan gå på jobb og skole som normalt.

Hele ungdomstrinnet ved Lunde 10-årige skole får digital undervisning 1. og 2. oktober. Merk at 9. - og 10. klasse ikke er i karantene, men får digital undervisning på grunn av at mange lærere er i karantene.

Ordfører og kommuneoverlege oppfordrer til å huske disse tiltakene:

• Hold avstand!
  • Vask hender!
  • Vær hjemme hvis du er syk!
  • Har du symptomer på covid-19 bør du teste deg!

Ordfører Bjørg Tveito Lundefaret, tlf 91 35 17 48

Kommunen sender pressemelding fortløpende ved ny informasjon.