Informasjon om covid-19 6. november

Vi har ingen nye smittede i Nome denne uka.
Smitten har økt raskt de siste ukene, og det er betydelig smitte i alle landets fylker.  Med bakgrunn i dette, har kommunene i Vestfold og Telemark i dag hatt møte med Fylkesmannen.

Utbredelsen er variabel i de ulike delene av fylket, derfor er det enighet om å dele kommunene inn i soner.

Her er oversikt over soneinndeling for Nome samt våre nabokommuner:

Følgende regionale råd er i dag vedtatt innført – merk at Nome er i sone 2, og ikke berørt av de fleste tiltakene:

Det er fortsatt anledning til å delta på aktiviteter for barn og unge i egen kommune.

Den store kinodagen i morgen arrangeres som planlagt, men med følgende råd:

Smittevern:
Hold deg hjemme hvis du er syk.

I vestibylen:
Hold avstand minst EN meter. Pass spesielt på ved boksalg, billettluke, kiosk og ved inn og utgang av Storsalen.
Vask hender, bruk sprit.

I storsalen:
Minimum EN stol mellom hver person/husstand.
Bruk utgangen mot idrettsbanen etter filmen. Sitt i ro under filmvisning.

Vi er nabo med kommuner i sone 1. Det anbefales spesielt høyt fokus på smittevern ved besøk utenfor kommunen.

Det legges foreløpig ikke begrensninger på arbeidspendling over kommunegrensene, likevel er det fornuftig å vurdere hjemmekontor om en pendler inn/ut av kommunen, da selvfølgelig i samråd med arbeidsgiver.

Som nevnt, nasjonale råd gjelder for vår kommune:

• Unngå unødvendige reiser innenlands
  • Maks 20 personer på private sammenkomster på offentlige steder og i leide lokaler
  • Hold deg mest mulig hjemme, anbefaling om maks 5 gjester i tillegg til de du bor sammen med
  • Restauranter, kafeer, barer – ikke slippe inn gjester etter kl 22, skjenkestopp ved midnatt
  • Kollektivtransport – hold minst en meters avstand, eller benytt munnbind

Ellers; hold deg hjemme om du har symptomer på sykdom, vask hender og hold avstand.

Husk – om alle forholder seg til disse retningslinjene, kan vi unngå smitteutbrudd!

Ta vare på hverandre!

Bjørg Tveito Lundefaret