Informasjon om ny vedtatt forskrift for vann- og avløpsgebyrer

Kommunestyret vedtok ny forskrift for vann og avløpsgebyrer 13. desember 2022. Klikk på lenkene under for å se den nye forskriften og en kommentarutgave som gir veiledning til forskriften.

Forskrift om vann- og avløpsgebyrer, Nome kommune (PDF, 107 kB)
Forskrift om vann- og avløpsgebyrer, Nome kommune, med kommentarer og veiledningstekst (PDF, 486 kB)

I denne saken kan du lese litt om endringene i ny forskrift. Vi har også fått på plass en gebyrkalkulator som gjør at du beregne om det lønner seg med målt forbruk for deg. Legg inn informasjon i feltene under og trykk "beregn".

Forklaring til gebyrkalkulatoren:

• Størrelsen på din bolig kan du finne ved å logge inn på Min Eiendom
  • I feltet boenhet, velger du antall boenheter på din eiendom, f. eks bolighus med leilighet er to boenheter
  • Antall personer som bor i boligen
  • I feltet vannforbruk legger du inn antatt vannforbruk, lavt, middels eller høyt

Gebyrkalkulator

Hvordan er vann- og avløpsgebyret bygd opp?

Vann- og avløpsfakturaen fra Nome kommune består av to deler, en fast (fastledd) og en variabel (forbruksgebyr). Summen av disse to gebyrene skal dekke kostnadene kommunen har med vann og avløp.

Fra og med 2023 blir det endringer på begge disse gebyrene.

Den faste delen av gebyret, fastledd:

Den faste delen, også kalt fastledd, gjelder nå pr. boenhet, ikke pr. eiendom som tidligere. Det betyr at hvis du kun har en boenhet på eiendommen betaler du ett fastledd, men hvis du har flere boenheter og utleiedeler vil antall fastledd være likt som antall boenheter på eiendommen.

Eksempel:

1 boenhet = 1 fastledd

3 boenheter (kårbolig, våningshus og utleiedel) = 3 fastledd

Den variable delen av gebyret:

Fra 01.01.2023 blir den variable delen, prisen på forbrukt vann, fastsatt enten ut ifra størrelsen på din boenhet (bruksareal) eller ut ifra målt forbruk med vannmåler. Er du husholdningsabonnent kan du velge om du vil ha målt forbruk via vannmåler eller stipulert forbruk.

Næringsabonnenter og næringseiendommer skal ha installert vannmåler og betale etter målt forbruk.

Hvilke boligeiendommer bør vurdere å installere vannmåler?

Boligeiendommer med stort areal, men med få beboere bør vurdere å installere vannmåler. Før du går i gang, må du bestemme deg for hvilket vannforbruk du vil legge til grunn for beregningen; lavt, middels eller høyt.

Bilde illustrerer at med stort hus og lite folk, lønner det seg med vannmåler. Med lite hus og mye folk, lønner det seg med stipulert forbruk. Bergen Vann