Ingen nye smittetilfeller i Nome

Alle de 60 personene som ble satt i karantene da en elev i 8. klasse ved Lunde 10-årige skole fikk påvist Covid-19-smitte tidligere denne uka har testet negativt. Det betyr at den ene personen var et enkelttilfelle – og at det ikke er lokal smitteoppblomstring i Nome kommune.

Nome kommune er svært glad for at kommunens innbyggere følger de nasjonale rådene for hygiene, avstand og reisevirksomhet. På denne måten er vi best i stand til å holde smittetallene nede.

Det har helt siden pandemien startet i mars vært forventet en smittetopp i løpet av høsten. Utviklingen både i Norge og resten av landet viser at dette ser ut til å slå til. Det er derfor viktig at alle fortsetter den store dugnadsinnsatsen og at alle som opplever symptomer på luftveisinfeksjon tar kontakt med kommunen på koronatelefonen.

Ordfører Bjørg Tveito Lundefaret berømmer både kommunens helse- og skoletjeneste og de berørte for måten denne situasjonen er håndtert på. Kommunen har vært forberedt på slike situasjoner og planene som er lagt fungerer godt.