Meldt om svært kraftige vindkast i Telemark, oransje nivå

Fra lørdag ettermiddag til søndag ettermiddag ventes det periodevis svært kraftige vindkast østafjells, 23-30 m/s.

Sikre løse gjenstander

Det er forventet vindfall i dalstrøk og lavereliggende strøk. Lite tele i bakken øker faren for vindfall. Alle oppfordres til å sikre løse gjenstander så de ikke utgjør en potensiell fare.

Fare for EKOM-utfall

Med EKOM menes all form for elektronisk kommunikasjon (telefon, internett, tv) og den infrastrukturen som må være tilstede for at disse tjenestene skal fungere

EKOM-utfall vil si at elektronisk kommunikasjon detter ut. Nome kommune har beredskapsplaner for slike situasjoner, og dersom det skjer kan nødetatene kommunisere via nødnett.

Nødnett vil gjøres tilgjengelig på Nome rådhus, og innbyggere som har behov for å komme i kontakt med nødetatene kan møte opp her.

Varsel fra meteorologisk institutt:

Område
Gjelder for Agder, Telemark og Buskerud og Akershus, Oppland og Hedmark.

Anbefaling
Fest alle løse gjenstander. Unngå ferdsel på utsatte steder. Beregn ekstra tid til transport og kjøring. Vurder om reisen er nødvendig. Sjekk veimeldinger (175.no). Behov for beredskap skal vurderes fortløpende av beredskapsaktører. På forhånd vurder tiltak for å begrense skade.

Konsekvenser
Gjenstander kan bli tatt av vinden eller blåse over. Fare for skade på bygninger og infrastruktur. Strømforsyningen vil bli påvirket, for eksempel som følge av trær som knekker eller kommer i kontakt med strømnettet. Veier kan bli stengt på grunn av trær eller andre objekter i veibanen.

Tidsperiode

• Lørdag 29. januar kl. 15:00 - vinden øker
  • Søndag 30. januar kl. 12:00 - vinden løyer

De tre nivåene