Niste i barnehagen - begrunnelse for vedtaket

Her er en nærmere forklaring på hvorfor det ikke er matservering i barnehagene i Nome akkurat nå. I vedtaket er begrunnelsen smittevern og beredskap, samt kapasiteten til de ansatte.

Aller først, det handler ikke om at maten i seg selv gir økt fare for smitte. Vi tror at hverken matbokser eller påsmurt mat i barnehagen øker risikoen for smitte, det handler mer om de andre tiltakene som må gjøres, og barnehagepersonalets tid til å gjøre alle oppgavene.

Korona har medført en del ekstra for barnehagepersonalet som i vår opplevde rødt nivå, hvor det var veldig styrt hvordan dagene skulle gjennomføres. Det ble mange ekstra oppgaver på grunn av renhold som skulle hindre smitte. Både barn, barnehagelokalene og lekene trengte stadig en ekstra vask. Nå er vi inne i gult nivå, og det er ikke lenger like strengt. Det betyr likevel ikke at barnehagepersonalet har samme dager som før korona. Vi har IKKE like stor mulighet til å samarbeide og hjelpe hverandre, de skal helst holde seg til sin avdeling. Det er fortsatt behov for ekstra renhold og ekstra rutiner for å ivareta smittevern. Testing og påfølgende karantene for personalet, gjør også at det stadig er noen av de faste som ikke er på jobb.

Nome kommunes barnehager følger bemanningsnormen, og har minst like god bemanning som andre. Men vi har ekstra lang åpningstid i forhold til flere kommuner. Det gjør at personaltettheten er dårligere enn hos andre. Både arbeidsgiver, og ledelsen i beredskapsgruppa, ønsker å ivareta personalet slik at de kan bruke mest tid på primæroppgavene sine, ivareta barna og legge til rette for best mulig dager for alle. Vi vet at denne situasjonen vi er i nå er ekstra slitsom, og barnehagepersonalet er, som helsepersonell, slitne.

Måltider i barnehagen, uten niste, betyr mer arbeid for personalet, og vi velger derfor at denne oppgaven utgår nå, slik at personalet får litt enklere dager. Vi vet at foreldrene ivaretar barna med gode nister, dette har vi god erfaring med. Det handler ikke bare om stunda rundt bordet, men maten skal planlegges, bestilles, pakkes opp og fordeles rundt på avdelingene. Måltidene blir forberedt til hvert bord, og det er også sånn at de minste barna trenger mye hjelp til måltidene.

Vi håper dette gir en grundigere begrunnelse for vedtaket og at dere har forståelse for situasjonen.

Nome oppvekstkontor