Nome kommune vant Gnist-hjelp til Fensprosessen

"Vi er veldig glad for å bli plukket ut i skarp konkurranse med mange spennende case fra hele landet. Vi vet at Fensfeltet har stor internasjonal betydning, og vi vil benytte anledningen til å løfte Fensfeltet inn på agendaen" - Kirsti Arvesen Nesheim

Fensfeltet er rester av en vulkan som var aktiv for 580 millioner år siden og her finnes store mengder sjeldne jordarter. Dette er mineraler som er helt nødvendig i mobiltelefoner, laptoper, elektriske biler og batteriløsninger, blant mye annet. Mineralene er altså svært attraktive og det forventes en tidobling i etterspørselen i løpet av de neste årene. Det er stadige prøveboringer og undersøkelser i området for å vurdere om mineralene kan hentes ut.

Hvis det viser seg at det er mulig å utvinne mineralene forventer Nome kommune at dette skal foregå med et helhetlig blikk på både mennesker og miljø. Kommunen er også opptatt av at det skal bli en ryddig og god prosess som skaper lokale verdier. Derfor søkte Nome kommune hjelp til å designe prosessen gjennom innovasjonsprogrammet Gnist. Alle Gnist-kommunene får hjelp til å koble på designkompetanse og annen relevant kompetanse for å undersøke muligheter og ressurser for å drive fram nyskapende og bærekraftige løsninger.

Utvelgelsen ble gjort av DOGA, Nordic Edge og Distriktssenteret i fellesskap, og Nome ble valgt ut blant 32 søknader fra kommuner i hele landet. Vestfold og Telemark fylkeskommune bistår i prosessen og bidrar med midler til design.

Dere kan lese mer om Gnist-programmet, konkurransen og tildelingen her.

Kontaktperson informasjon og kommentarer: Kirsti Arvesen Nesheim, tlf 95306975.