Translate

Viktig melding

Redusert foreldrebetaling i SFO

Fra 1. august ble det innført redusert foreldrebetaling i SFO for 1.- 2. trinn for familier med lav inntekt.

  

Foreldrebetaling i SFO skal maksimalt utgjøre 6 prosent av husholdningens skattepliktige person- og kapitalinntekt. Er den under 458 241 kroner kan du dermed søke om redusert foreldrebetaling. Med en husholdning mener vi ektefeller, registrerte partnere og samboere. Bor barnet fast hos begge foreldrene, skal prisen være beregnet ut fra inntekten til den forelderen som har samme folkeregister-adresse som barnet. Husk at du må søke på nytt for hvert skoleår.


Søknadsprosess

Foresatte som søker må bo på samme folkeregistrerte adresse som barnet. Du må søke via elektronisk skjema for å få innvilget moderasjon.

De som får innvilget søknad i august og september får reduksjon fra 1. august. Beløpet vil bli trukket ifra på neste faktura. De som søker senere, vil få innvilget reduksjon fra måneden etter innvilget søknad.

De som har søkt og fått innvilget redusert foreldrebetaling vil få tilbakebetalt/ trukket ifra på neste faktura aktuelt beløp for august. Søknaden gjelder ut skoleåret. Foresatte som har behov for reduksjon, må derfor sende inn søknad for hvert skoleår med ny dokumentasjon for inntekt.

Foresatte kan søke underveis i skoleåret dersom det er vesentlig og varig endring i inntekten. Vesentlig og varig endring innebærer stort inntektstap som følge av langtids arbeidsledighet, endring i husholdningens sammensetning eller lignende årsaker.

For dere som har barn som allerede går på SFO:
Husk at du må sende søknad om redusert betaling hvert år og senest innen 15. juni for å få reduksjon fra skolestart.


Vedlegg

Når du søker elektronisk må du laste ned og vedlegge tilstrekkelig dokumentasjon på inntekt.

Dokumentasjonskrav er siste års skattemelding. Inntektsgrunnlaget skal gjenspeile de skattepliktige inntektene. Du må dokumentere skattepliktig person – og kapitalinntekter som ikke står på den forhåndsutfylte skattemeldingen. Eksempel på slik dokumentasjon er:

  • De tre siste lønnslippene fra arbeidsgiver.
  • Vedtak fra NAV/annen dokumentasjon fra NAV.


Saksbehandling

Kommunen gjør ett enkeltvedtak når de innvilger eller avslår en søknad om redusert foreldrebetaling. Et enkeltvedtak følger reglene i forvaltningsloven og fastslår søkerens rettigheter og plikter.


Klagemulighet

Får du avslag på søknaden, kan du klage innen en frist på tre uker fra da du mottok vedtaket. I klagen skal du oppgi hva du ønsker å få endret og begrunne dette.

Søknadsskjema finner du her.

Tilbakemelding