Selvtester, PCR og registrering av positivt testresultat av selvtest

Voksne personer med oppfriskningsdose (3. vaksinedose) trenger ikke å ta en PCR-test for å bekrefte en positiv selvtest. Det er desto viktigere at du selv registrerer at du har en positiv test i kommunens online-løsning for smitteregistrering.

Du trenger ikke å ta en PCR-test for å bekrefte en positiv selvtest hvis:

• Du har fått tredje vaksinedose (oppfriskningsdose/"boosterdose").
  • Du har mottatt to doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene.

Disse anbefales fremdeles å ta en PCR-test eller antigen hurtigtest for å bekrefte en positiv selvtest:

• Barn og ungdom mellom 0-16 år.
  • Uvaksinerte og delvaksinerte personer uten oppfriskingsdose som har behov for koronasertifikat.
  • Personer med primær eller sekundær immunsvikt, herunder organtransplanterte og immunsupprimerte.

Har du symptomer, ta en selvtest

• Alle med symptomer på covid-19 bør ta en selvtest. Du får gratis selvtest fra kommunen hvis du har symptomer. Hvor henter jeg selvtest
  • Alle som tester positivt på selvtest skal i isolasjon i seks døgn og selv informere nærkontakter. Informasjon om isolasjon på helsenorge.no

Registrer positivt resultat på selvtest

• Hvis du får positivt resultat på selvtest (testen viser at du har covid-19) ber vi om at du registrerer det. Registrere det positive resultatet her
  • For at vi skal holde oversikt over smittesituasjonen, er det viktig at flest mulig registrerer positivt testresultat.

Selvtester og sikkerhet

• Positive resultater av selvtester er meget sikre. Hvis testen viser at du er smittet, kan du regne med at det er riktig.
  • Det er ingen smittvernfaglig grunn til å ta en ny test for å bekrefte positivt resultat av en selvtest.